در حال بروز رسانی

تاریخچه وکالت در دنیا

تاریخچه وکالت در دنیا

تاریخچه وکالت در دنیا با پیدایش شغل وکالت و ظهور تمدن بشری به همراه هم بوده است.

از همان زمانی که انسان ها زندگی اجتماعی درکنار یکدیگر بنا نهاده اند ضرورت وجود داور برای حل و فصل اختلافات را دریافته بودند.

 گفته می شود از همان زمان پیدایش تمدن های اولیه در عراق٬ ایران و مصرشغل وکالت به نام های دیگر وجود داشت.

بعداً در یونان نیز شغل وکالت پیدا شد و  وسعت یافت و به صورت حرفه مخصوص در آمد.  اولین مدرسه وکلای دادگستری در آتن تأسیس شد.

در ادامه حرفه وکالت به کشور رُم وارد و پس از رشد تدریجی قوانینی برای آن وضع شد.

تاریخچه وکالت در ایران

تاریخچه وکالت در ایران به زمانی بازمی گردد که انسان ها دریافتند دیگر اختلافات بین مردم با زور و قدرت حل و فصل نمی گردد.

برای حل اختلافات و مشکلات به وجود یک داور نیاز دارند .

تلاش برای احقاق حق و دفاع از حقوق مردم، خاصّه در ایران باستان دارای اهمیتی فراوان بوده و نیاز به تخصص و مهارت داشته است.

در آن دوران مشکلات حقوقی زیاد شد و قوانین مختلفی ایجاد شد. گروه خاصی به نام سخن گویان قانون، پیدا شدند که در مسائل حقوقی، مردم با آنان مشورت می کردند.

در دوره مشروطه، اشخاصی به نام وکیل در محاضر شرع یا دیوان خانه عدلیه، از حقوق مظلومین دفاع می نمودند، ولی تابع چارچوب اصول و مقرراتی نبودند.

با پاسخگویی به برخی از سوالات رایج شما همراهتان هستیم:

وکیل کیست؟

ویژگی های وکیل خوب چیست؟

یک وکیل دارای چه و ظایفی است؟

چرا باید وکیل بگیریم؟

راجع به چه اموری می توان به وکیل وکالت داد؟

انواع وکیل در نحوه انتخاب

 وکیل کیست؟

از زمان بررسی تاریخچه وکالت در دنیا وکیل کسی است که از طرف شخص دیگری اعم از حقوقی یا حقیقی به موجب عقد وکالت برای انجام کاری مأمور می شود.

ویژگی های وکیل خوب چیست؟

1) علاوه بر دانش بالای خود از اطلاعات روزآمد و جدید برخوردار بوده و بتواند دانش خود رابا شرایط روز تطبیق دهد.

2)وکیل باید بتواند علاوه بر دانش و علم نظری آکادمیک٬ ازتجربه فراوانی برخوردار بوده و راه و رسم دفاع از حق موکل در دادگاه را بلد باشد.

3)باید پایبند به شرافت٬ اخلاق٬ وجدان و تعهد کاری باشد و به این لحاظ پاسخگوی موکل خود باشد.

باتوجه به اینکه رشته حقوق پر پیچ وخم و پر از جزئیات است یکی از نکات مهمی که باید مد نظر داشت عبارت است از: تقویت مهارت نگاه کردن از زوایای مختلف به مسائل. یک وکیل خوب باید بتواند مسائل را از دیدگاه های مختلف و متفاوتی بررسی کند و نگاه محدودی به مسائل نداشته باشد.

همچنین باید بتواند به شما در زمینه های مختلفی مشاوره دهد و شما را برای گرفتن درست ترین تصمیم ها راهنمایی کند٬ در زمینه مسائل حقوقی برای جلوگیری از ضررهای احتمالی مشورت با یک وکیل امری ضروری است.

چرا باید وکیل بگیریم؟

برای هرمسئله ای که در زندگی شخصی شما پیش می آید٬ راهکار های متفاوتی وجود دارد اما بهترین راهکار برای حل مسائل و مشکلات حقوقی شما گرفتن وکیل است.

وکیل شما کسی است که به شما در رسیدن سریع تر به راهکار های حل مسائل و همچنین اثر بخش بودن رویه کاری اطمینان می دهد.

به اعتقاد ما داشتن یک وکیل در تمامی مراحل زندگی اعم از(ازدواج٬ تحصیل٬ مسائل کاری٬ تقسیم ارث و …)لازم است.

راجع به چه اموری می توان به وکیل وکالت داد؟

 بسیاری از امور به حکم قانون و برخی دیگر ذاتاً و به حکم طبیعت امکان واگذار کردن اختیار آن به وکیل وجود ندارد.

با اشاره هرفردی می تواند به جز در مواردی که اعلام شد انجام امور مورد نظر خودرا به وکیل واگذار کند.

یک وکیل دارای چه و ظایفی است؟

با بررسی و مطالعه تاریخچه وکالت متوجه می شویم که یکی از و ظایف مهم و قانونی وکیل حفظ غبطه موکل خود است. یعنی وکیل باید در اجرای مورد وکالت آنچه قانوناً و عرفاً و عقلاً برای حفظ حقوق موکل خود نیاز است را رعایت نماید.

انواع وکیل در نحوه انتخاب

انواع وکیل و انواع وکالت در تاریخچه وکالت در دنیا مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

وکیل انتخابی: وکیل انتخابی، یکی از رایج ترین نوع وکیل است که فردی شخصاً وکیل خودرا انتخاب می کند و به او وکالت می دهد.

وکیل معاضدتی: شخصی که به دلیل عدم توانایی مالی نمی تواند برای خود وکیل بگیرد به تشخیص کانون وکلای دادگستری و یا مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه برای او٬ به صورت رایگان وکیل در نظر گرفته می شود تا بتواند از حقوق وی در دادگاه دفاع کند.

وکیل تسخیری: وکیل تسخیری٬ در دعاوی کیفری نقش ایفا می کند. هنگامی که هیچ وکیلی برای دفاع از حقوق متهم وارد پرونده نشده باشد٬ دادگاه از میان وکلای دادگستری وکیلی را به صورت رایگان در اختیار متهم قرار می دهد.

وکیل سازمانی: به چنین وکلایی که در مراجع قضائی از حقوق کارکنان دولتی دفاع می کنند٬ وکیل سازمانی می گویند.

وکیل اتفاقی: در برخی از موارد افرادی که در رشته حقوق تحصیل کرده اند ولی در آزمون وکلا شرکت نکرده و شغل آنها وکالت نیست می توانند در یک مورد خاص پروانه وکالت اخذ نموده و با سپری نمودن روند قانونی و پرداخت هزینه هایی چنین وکالتی را بپذیرند و از این طریق از حقوق خویشاوندان خود دفاع کنند.

وکیل کارآموز: افرادی که پس از قبولی در آزمون وکالت می بایست مدتی را پیش وکیل با تجربه به عنوان کارآموز سپری نمایند و وکالت پرونده های سبک را به عهده بگیرند. به وکلایی که در دوران کارآموزی  به وکالت می پردازند وکیل کارآموز گفته می شود.

وکیل قوه قضائیه: به تمامی افرادی که در رابطه با اجرای قانون پنج ساله سوم توسعه اجتماعی٬ فرهنگی و اقتصادی کشور از مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه پروانه وکالت اخذ کرده اند وکیل قوه قضائیه گفته می شود.

درباره ما

در حقیقت تفاوت موجود میان وکلای انتخابی شما از اهمیت ویژه و بسیار زیادی برخوردار نمی باشد زیرا تمام وکلای موجود در سامانه ما از مهارت و تجربه بسیار بالایی برخوردار هستند و دارای روحیه مبارزه طلبی و مسئولیت پذیری بالایی می باشند.

سامانه تخصصی جستجوی وکیل (۱۱۸وکلا) یکی از سامانه های بروز و طراحی شده با متد روز دنیا می باشد.

که فرایند انتخاب وکیل را برای شما عزیزان راحت تر کرده است. در این سامانه شما با توجه به نیاز های حقوقی خود اقدام به جستجو و انتخاب وکیل با تخصص مورد نظرتان می نمایید.

یکی دیگر از ویژگی هایی که سامانه ما را نسبت به سایر سامانه ها متمایز و برتر نموده است٬ امکان مشاوره آنلاین و تماس آنی با وکیل مورد نظر شماست. شما می توانید تمامی سوالات حقوقی خود را از وکلای ما بپرسید و با خیال راحت انجام امور خود را به دست آنها بسپارید.

همچنین در صفحه اصلی ما می توانید از طریق موتور جستجو وکلای سامانه ما را با اطلاعات کاملی از آنها مشاهده نمایید.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (10 votes, average: 4,60 out of 5)
Loading...